Ułatwienia dostępu

JULIA KEILOWA
Z domu Ringel, rzeźbiarka i projektantka urodzona w 16 lipca 1902 roku w Stryju w żydowskiej rodzinie. Znana przede wszystkim jako autorka form przemysłowych, w tym kultowej cukiernicy Jabłko Królewskie, cukiernicy Kula i Popielniczki Dwusierpowej.
Studia artystyczne rozpoczęła w 1921 roku w Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie na Wydziale Budownictwa i Sztuki. W 1922 roku wzięła ślub z Ignacym Keilem, a rok później urodziła syna Marcelego. Od 1925 roku kontynuowała naukę w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Tadeusza Breyera. Należała do spółdzielni artystycznej Forma i spółdzielni artystów Ład. Od 1932 roku współpracowała z czołowymi warszawskimi producentami platerów, projektowała dla wytwórców: Fraget, Norblin, Bracia Henneberg. W 1937 roku otrzymała nagrodę na Wystawie Paryskiej, a w 1938 roku miała indywidualną ekspozycję prac w Instytucie Propagandy Sztuki.
W 1939 roku zdecydowała się na przeprowadzkę do rodziny do Lwowa, tam pomimo trudnej sytuacji zorganizowała pracownię wyrobów ceramicznych. W 1941 roku powróciła do Warszawy, gdzie wraz z rodziną musiała żyć w ukryciu. W 1943 roku została aresztowana na ulicy i nie wróciła już do miejsca, w którym się ukrywała. Dokładne miejsce, data i okoliczności śmierci Julii Keilowej nie są znane.

POPIELNICZKA DWUSIERPOWA KUTA
Sierpowa popielniczka jest charakterystyczną formą wśród obiektów zaprojektowanych przez Julię Keilową. Znanych jest kilka kutych wariantów tego obiektu: dwusierpowy, trzysieropowy i takie, na których powierzchni widoczny jest podpis autorki. Julia Keilowa stworzyła dla Zakładów Frageta wariant Popielniczki dwusierpowej o gładkiej powierzchni, który nie wymagał ręcznego kucia. Po wojnie w Warszawskiej Wytwórni Wyrobów Srebrnych (upaństwowione przedwojenne zakłady Fraget) korzystano z przedwojennych modeli i realizowano na ich podstawie obiekty, w tym projekt Popielniczki Dwusierpowej. W 1957 roku wizerunek popielniczki został uwzględniony w Katalogu wyrobów jubilerskich Ministerstwa Handlu Wewnętrznego. Praca nie została podpisana, a autorka i jej osiągnięcia jeszcze na długo pozostały nierozpoznane.

REKONSTRUKCJA POPIELNICZKI DWUSIERPOWEJ KUTEJ
Model 3D popielniczki powstał na podstawie czarno-białej fotografii Popielniczki kute: Miseczka, Dwusierpowa i Trzysierpowa Benedykta Jerzego Dorysa z 1935 roku (Narodowe Archiwum Cyfrowe, 3/1/0/11/3487). Do dziś zachowały się popielniczki w różnej formie i inne projekty Julii Keilowej. To na nich się wzorowałam, tworząc model 3D. Otoczenie i oświetlenie obiektu powstało w oparciu o dokumentację projektów Julii Keilowej, wykonaną przez Benedykta Jerzego Dorysa.

Bibliografia:
Julia Keilowa. Projektantka art déco, red. Aleksandra Kędziorek, Małgorzta Makowska, Muzeum Warszawy, Warszawa 2024
Julia Keilowa. Metaloplastyczka na nowe czasy, Małgorzata Czyńska, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2024
Zadanie; forma. Pracownia profesora Tadeusza Breyera w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1923-1939 Anna Rudzka, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2024